Scouting i Zimbabwe

Hvorfor scouter jeg inden en workshop?

Når jeg planlægger mine fotoworkshops, så er det vigtigt for mig at have kendskab til lokationen inden jeg bringer et hold gæster med. Det gør jeg for at sikre at forholdene er ideelle til mine gæster, og for at sikre at vi kommer til at bo godt på workshoppen. Scouting og scoutingture er derfor en helt central ting i mit arbejde som naturfotograf og i nedenstående blogindlæg vil jeg tage jer med på en sådan tur, til et sted jeg faktisk kender ret godt: Zimbabwe.

jeg tog afsted med min gode kollega Ole Ekelund for at scoute til en workshop vi skal afholde i fællesskab til Zimbabwe. Vi tog afsted i starten af året og her er vores turrapport:

Sydlig stor hornravn

Små bump på vejen

Vi tog afsted fra Kbh mod Zimbabwe og vi fløj over Addis Abbaba. Det gik egentlig ret godt, indtil vi taxiede mod runwayen ved vores skift i Addis Abbaba. Jeg kunne her fra flyet konstatere, at jeg kunne få øje på vores tasker nede på runwayen, og at vi nok kom til at mangle vores baggage i et par dage. Det var jo selvfølgelig en ærgerlig start, men heldigvis var vi begge erfarne i at pakke og havde alt vores vigtige fotoudstyr med i vores håndbaggage.

Vi ankom til Vic Falls og impulskøbte nogle shorts og sandaler og kørte herefter til vores destination: Hwange nationalpark. Her skulle vi bo på Khulu Bush Camp i et par dage og arbejde for The Amalinda Safari Collection (ASC) og indsamle materiale til Africa Tours. Jeg har et nært forhold til ejerne af ASC, og det var et dejligt gensyn med alle de ansatte. Der var ”arrangeret” en velkomstkomite af elefanter, der stod lige udenfor lodgen og drak vand. Så var vi rigtigt landet, og jeg fik et super billede af en elefant med min vidvinkel.

Elephant photographed on the Zimbabwe Fotoworkshop
Elefant med vidvinkel

Det første møde med savannen

Det første møde med savannen på gamedrive er ikke synet af termitbo, af elefanter eller krontraner, men rettere lyden af kapturtelduen og rødnakket lærke, der synger solen op, tilsat duften af Kalaharisand, der hænger i luften.

Vores guide Mayeso kom hurtigt på sporet af en stor flok bøfler, der gemte sig i savanneskoven lige på kanten af den udslukte flodbund. Efter mange gode billeder af de hundredevis af bøfler, fulgte vi Dete Vlei indtil vi faldt over en stor flok Karminbiædere, der prydede toppen af en række termitbo. Lynhurtigt fløj de ud og fangede store insekter i luften, før de igen landede på termitboene. Ole brillerer herefter med at tabe sin telefon ud over kanten af safaribilen (godt gået).

Bøfler i dagens sidste lys

Dagen efter ville vi ind i nationalparken, og på mirakuløs vis finder Ole sin telefon nedgravet i sandet på vejen derind (godt gået!). Vi kørte herefter i godt humør mod Nyamandlovu i håb om at se gepard. Den gemte sig desværre for os, men det var et dejligt gensyn med parken. Et andet dejligt gensyn, vi fik denne dag, var gensynet med vores baggage og navnlig mine badebukser. Med en lufttemperatur på 34 grader er det skønt at kunne ligge i poolen midt på dagen med en kold øl (man kan jo ikke arbejde hele tiden). Aftenen bød på to nye uglearter, som jeg ikke har fotograferet før: Kapspurveugle og savannehornugle.

Kapspurveugle

Turen går mod Matobo nationalpark

Turen gik herefter videre mod Matobo nationalpark i det centrale Zimbabwe. Matobo nationalpark er meget anderledes end Hwange i og med, at den er fyldt med klipper, og synet leder mere tankerne mod Monument Valley i USA. Her skulle vi bo på Amalinda lodge, der er en super hyggelig lodge, der ligger hugget ind i klipperne. Alle værelserne er unikke og meget smukke. Vi sluttede dagen af med en fireretters menu, der smagte sublimt.

Solnedgang over Amalinda

Morgenen startede med en walking safari. Jeg havde et stort ønske om at fotografere sommerfugle, og vores guide Kevin kendte en masse gode steder, hvor det kunne lade sig gøre. Det var fantastisk at fotografere dyr, jeg ikke kendte navnene på eller nogensinde havde hørt om. Tilbage på lodgen fik jeg øje på en kamæleon til stor glæde for Ole, der har lidt af en passion for krybdyr. Vi så tilmed kamæleonen skyde sin tunge afsted mod en intetanende flue.

Kamæleon

Ud på eftermiddagen var det med spænding i maven, at vi kørte mod hjertet af parken, hvor jeg havde arrangeret en såkaldt rhinowalk. Kevin havde været i kontakt med den lokale anti-poaching unit om, hvor vi kunne finde næsehorn. Jeg havde prøvet denne oplevelse før, men glædede mig meget til at se Oles reaktion på at være tæt på kæmperne. Vi samlede de to bevæbnede rangers op et stykke inde i parken, og de viste vej mod næsehornene.

Vi parkerede bilen og fulgte de to rangers igennem elefantgræsset til et lille område i skygge. Her lå tre sydlige hvide næsehorn, kun få meter fra os. En halv time senere rejste den lille familie sig og gik lige forbi os mod et åbent område, hvor de græssede. Det var en totalt fortryllende oplevelse at fotografere de tre næsehorn på allernærmeste hold. Flokken bestod af en stor tyr, en ko og hendes kalv, og sidstnævnte kom gentagende gange helt hen for at undersøge, hvad vi nu var for nogle dyr.

White Rhino photographed on the Zimbabwe Fotoworkshop
Sydligt hvidt næsehorn

Morgenen efter startede vi ud med en walking safari i håbet om at kunne fotografere nogle flere sommerfugle og fandt både blåfugle, hvidvinger og svalehaler. Dagens bedste billede blev en citrus swallowtail, der poserede i noget lavt krat.

Herefter takkede vi for denne gang til Matobo for nogle fantastiske dage og begav os atter ud på den hullede vej mod Hwange nationalpark, som vi nåede ud på eftermiddagen. Her skulle vi bo på Sable Lodge, der består af en masse fine hytter, og som har et fantastisk undergrundsskjul. Her blev vi budt velkommen af en række sabelantiloper, som stod helt nært skjulet og drak vand. Sabelantelopen er i min mening den smukkeste af alle antiloperne.

Citrus Swallowtail
Sabelantelope

En uventet kæmpeoplevelse

Dagen derpå forløb nogenlunde stille og roligt med massere af elefanter og bøfler, men turens helt store overraskelse kom hen på aftenen fra uventet kant. Vi stod nær et vandhul og fik en gin and tonic. Som solen gik ned i horisonten, kom da en skaberaksjakal slentrende imod os. De er normalt forholdsvis sky og holder sig fra både mennesker og biler, men denne kunne nok lugte, at der var snacks på bordet, og kom så tæt på som kun 5 meter. Vi fik begge blændende billeder af denne fine sjakal i dagens bedste lys.

Skaberaksjakal
Den kom helt tæt på os

Store rovdyr?

Indtil dette tidspunkt på turen havde vi endnu ikke set nogle af de store rovdyr. Det skyldtes både, at vi ikke havde prioriteret det, og at vi ikke havde været heldige. Inde i parken var der mange sightings af både løver og geparder, men vi var altså ikke så heldige at få dem at se. Vi tog den beslutning, at vi ville dedikere de sidste par dage til at finde et stort rovdyr, og ville gå målrettet efter det. Det betød, at vi nok kom til at gå glip af andre sightings, men vi lever og ånder begge for jagten på det specifikke, hvad enten det er et bestemt dyr eller et bestemt billede.

Det viste sig at skulle være sværere end som så, fordi vi så tonsvis af spor efter både leoparder, løver og vilde hunde, men ingen dyr. Vi havde faktisk givet op til sidst, da vi i allersidste minut ser løven Furious, mens vi er på vej ud af parken imod vores fly hjem. Sikke da en nærmest filmisk afslutning på en fantastisk tur!

Furious fotograferet i Zimbabwe
Løven furious
Der er store fordele ved at tage til Afrika som fotograf i den grønne sæson. For det første er der ikke så mange biler på savannen som i højsæsonen og derfor færre forstyrrelser og en mere autentisk safarioplevelse. For det andet giver det fantastiske baggrunde og utroligt smukt lys med varierede skyformationer og regnbuer her og der. Der er selvfølgelig vand i luften, men vi havde kun en enkelt dag med en kort byge på hele turen. Jeg vil gerne vove at påstå, at det har regnet mere i Danmark i samme tidsrum.

Vi ses snart igen, fantastiske Zimbabwe.

Vil du med på min fotoworkshop?

Vi endte med at være så begejstrede for vores scoutingtur til Zimbabwe at vi bare måtte få udbudt turen med gæster. Derfor kan jeg nu med glæde annoncere at jeg i samarbejde med Africa Tours og min gode kollega Ole Ekelund udbyder en fotoworkshop til Zimbabwe d. 2/3-25 til 12/3-25. Tidspunktet er perfekt: Grønne baggrunde, varmt vejr og kun få andre biler på savannen.
Safari i åbne safaribiler
Turen går fra det legendariske Victoria Falls, til Hwange nationalpark og videre mod Matobo Nationalpark. På programmet er bla. fotografi af vandfaldene, gamedrives i Hwange nationalpark helt tæt på elefanter, bøfler og hvad vi ellers finder og ikke mindst walking safari helt tæt på de sydlige hvide næsehorn.

Carmine bee-eater photographed on the ZImbabwe Fotoworkshop
Greenseason er fyldt med fugle
Vi har 10 pladser på turen og vi er to professionelle naturfotografer der vil arbejde for at du får de bedste billeder muligt. Lodgesne, landet og ikke mindst det gæstfrie Zimbabwiske folk, har jeg et nært forhold til og jeg glæder mig til at byde mine gæster velkommen.

pladserne ryger hurtigt, så det er med at slå til i dag.
Portræt af naturfotograf Mads Hagen

Om mig

Mit navn er Mads Hagen og jeg er professionel naturfotograf. Min blog handler om mine små og store eventyr, ud i den fantastiske Danske natur. Jeg brænder for at fortælle den gode og interessante fortælling om naturen, og ikke mindst om alle de fantastiske væsener, der lever derude. Jeg tror på at hvis man kender noget til naturen, bliver man også bedre til at passe på den.

Hvis du vil vide mere om mig kan du læse om mig på knappen herunder.

BLIV EN DEL AF EVENTYRET

NYHEDSBREV

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag en gratis let version af min e-bog om dyrelivsfotografi.